Kostråd för barn och bebisar

Det finns otroligt mycket information om kost för bebisar och barn på olika ställen på nätet. Du kan också få information från BVC likväl som från diverse olika barnmatstillverkare som gärna skickar ut foldrar med kostråd (och med hopp om att sälja in sina produkter förstås).

Jag tänkte ändå sammanfatta det viktigaste här, särskilt för dig som tänker laga din egen bebismat.

Barn under 1 år

  • Inget tillsatt salt i maten. Barnets njurar kan inte reglera saltbalansen ordentligt. Lite salt i t ex pålägg osv är okej, men undvik det alltså så långt det är möjligt.
  • Var noga med hygienen. Tvätta händerna noga, särskilt efter hantering av fågel, kött och fisk.
  • Se till att fågel och kött är ordentligt genomkokt.
  • Kyl ner maten så snabbt som möjligt efter tillagning för att undvika bakterietillväxt. När du lagat färdigt maten, häll upp i burkar och ställ ut utomhus på vintern. När det inte är kallt ute är vattenbad med isbitar i diskhon effektivt.
  • Var måttlig med gluten till en början. Gluten finns främst i vete, råg och korn. Gröt och välling på havre eller alternativ som t ex hirs är att föredra.
  • Fullkorn kan vara svårsmält för små barnmagar. Visst är det bättre med långsamma kolhydrater än snabba för oss alla, men ta det lugnt med bebisens kost på detta område.
  • Inga gröna bladgrönsaker som spenat och nässlor. De innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit i kroppen. Hos små barn kan det hindra syretransporten i blodet.
  • Ge inte honung eftersom det kan innehålla sporer som omvandlas till gift i tarmen.
  • Undvik hela nötter och andra hårda bitar av livsmedel som kan fastna i halsen.
  • Ge inte opastöriserad mjölk, det kan innehålla skadliga bakterier som t ex ehec.
  • Inget tillsatt socker! Det är enbart tomma kalorier och fyller ingen funktion. Det gäller ju förstås alla över ett år också… 😉
  • Risgröt och -välling kan ges, men bör varieras med annat (t ex havre eller hirs) eftersom det kan innehålla arsenik.
  • Vatten, bröstmjölk eller ersättning som dryck

Från åtta månader

  • Mejeriprodukter som mjölk, fil och yoghurt kan introduceras men bör begränsas i mängd eftersom det är så järnfattigt. För stora mängder mejeriprodukter i förhållande till övrig mat kan medföra järnbrist. Det finns för övrigt pågående debatter om vår (överdrivna?) mjölkkonsumtion i Sverige. Många hävdar att den mest är ett resultat av hård marknadsföring i mitten av 1900-talet, snarare än ett uttalat näringsbehov som inte kan fyllas av andra livsmedel. Det finns kanske en anledning att laktosintolerans har ökat så mycket? Välj gärna vegatabiliska alternativ som t ex havremjölk i matlagningen om du är orolig för laktos- eller mjölkproteinintolerans.

Mina tankar om kosthållning för barn

Jag vill slå ett slag för ”riktig mat” – dvs så lite tillsatser och processad mat som möjligt.

Det innebär t ex att jag personligen valt bort välling och pulver-/köpegröt till förmån för egenlagad mat i längsta möjliga mån. Inte för att välling i sig är giftigt på något sätt, jag anser bara att det finns bättre alternativ att ge – som t ex riktig mat. Och då föredrar jag också hemlagad före burkmat, även om burkmaten förstås är smidig vid t ex resor etc. Många kan dra sig för att laga egen barnmat eftersom BVC ofta är snabba på att anmärka att köpemat och -gröt är näringsberäknad och anpassad för små barns behov, men det betyder ju inte automatiskt att hemlagat behöver vara sämre. Är du skeptiker så läs gärna det här jämförande exemplet mellan köpemat och hemlagat som en barndietist gjort. Apropå ämnet välling och pulvergröt så vill jag rekommendera denna en-minutsläsning som på ett väldigt bra sätt sammanfattar varför jag inte är någon vällingförespråkare.

Jag undviker också generellt light- och lättprodukter – särskilt till barn, eftersom de behöver fett mer än vi vuxna. Många lättprodukter innehåller olika tillsatser och/eller socker i olika former för att kompensera den smak- och konsistensförlust som kommer med borttagande av fett. Dessutom kan så kallade ”alternativa” livsmedel som t ex margarin istället för smör kännas rent av otäckt när man vet vad det faktiskt är – helt enkelt onaturligt och konstgjort.

Källor: http://slv.se, http://www.aktavara.org

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Join the Conversation

  1. Hej! Åh vad jag blev glad när jag kom in på din sida! Något som låter Vettigt och sunt i denna internetdjungel. Men några frågor..
    Du skriver om att gröt och välling är eg bättre att göra själv.. Som många andra har jag på BVC fått höra att ”järn är så viktigt att få i sig” och att gröt och välling är bäst att köpa spec för barn då ”den innehåller allt som behövs. Som förstagångsmamma med en nu 9mån liten guldklimp (läs klump;) ) vågar man inte annat än att lyda blint. (För tänk om jag gör egen mat gröt/välling och hon får nån näringsbrist??!! (Lunch/middag gör jag dock oftast eget).
    Hur kan man få egengjord gröt tillräckligt berikad isf? Eller kompenserar man de med övriga mål under dagen?? Och Hur mkt järn är eg tillräckligt? Hur mkt ex kött ska de äta??
    De kanske har skrivit de på lämpligt ställe innan, men med bebis som inte sover långa stunder är det svårt att hinna läsa ikapp..
    Undrar även om choklad. Eller kakao snarare. Hur gamla får de vara innan man introducerar det?
    Hur kan man testa så de inte är nötallergiker utan att vara tokrädd att de ska få ett ev ”anfall”..?
    Usch vad många frågor jag kommer med.. Å känner att jag har så många fler…
    Har du tips på vart jag kan hitta bra och tillförlitlig info om mina frågor om du inte har möjlighet/ork/tid att svara? :/ du verkade bara ha sån tvärkoll vilket är så skönt att stöta på när man inte fått sova längre än Max 3h i sträck sen jagminns inte när.. 😛

    1. Hej Cecilia och tack för din kommentar! Helt okej att ha många frågor, det är ju mycket som ska ta plats i huvudet som småbarnsförälder och det är inte lätt att hålla ork och ordning uppe hela tiden 🙂 Jag ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor:
      Järn är absolut viktigt att få i sig, men det betyder inte att man måste köpa berikad småbarnsgröt. Vi kan ju börja med att konstatera att precis som med alla dieter/koster så handlar det alltid om helheten när man funderar över näringssammansättningen i det man får i sig, och med en varierad kost (eftersom din klimp verkar äta lagad mat redan) så är järnbrist troligen inte något du behöver oroa dig för 🙂 Men för att svara på frågan om man ”vågar” göra hemlagad gröt istället så är svaret absolut ja! Det enklaste tipset/knepet som ger högt järnvärde är att smula ner paltbröd i hemgjord skrädmjöl- eller havregrynsgröt. En annan (mer kunnig än mig) barnmatsbloggare har gjort en sammanställning på järnvärde hos köpegröt v/s hemgjord här som kanske kan övertyga dig 🙂 Här har du också lite tips kring gröt och recept på detsamma.

      Om din tjej äter varierat i övrigt (gröna grönsaker, bönor och linser, leverpastej och annat med järn) så behöver du inte fundera så noga på järnet, hon får garanterat inte järnbrist 🙂 Känner du dig ändå osäker så fråga på BVC om de har kopplingar till en barndietist eller någon annan som kan rådge om du verkligen känner dig orolig på något sätt.

      Kakao har jag inte hittat någon information om att det inte skulle vara lämpligt för småbarn i sig självt. Däremot den bredare termen ”choklad” är väl inte något man rekommenderar, men då är det avsett mer för ”godischoklad” pga socker och annat dåligt innehåll, kakaon i sig är inget problem.

      Slutligen då frågan om nötter – om ni inte har kraftig nötallergi i nära släkt så borde det inte finnas någon särskild anledning att vara så orolig. Jag introducerade det själv i form av att låta dem smaka en gnutta av min egen mat – t ex om jag gjort indiskt med malda cashewnötter i såsen, eller ett litet hörn på en mjuk power bar med mandlar i osv. Låt henne smaka just bara en liten gnutta i taget på det sättet skulle jag rekommendera. Men återigen – är du väldigt orolig så hör med BVC om tips 🙂

      Lycka till och härda ut med sömnbristen – plötsligt kommer en dag när du inser att du fått sova ostört hela natten i flera dagar, och då kan du inte minnas att hon sovit särskilt dåligt förut… 😉

  2. Hej!
    Vad glad jag blev när jag hittade denna blogg. Duv erkar har stor koll och så skriver du bra och lättförstårligt. Kan bli inspirerande och stor hjälp i barnmats-frågan, som är en ny djungel att orientera sig i.
    Vi har också fått tipset om nersmulat paltbröd i gröten för att få upp järnvärdet, men eftersom vi är muslimer äter vi inte gris, så paltbröd går bort… Så jag ororar mig också för att min lilla tjej på nu 7 månader får i sig för lite järn. Känns onödigt att köpa pulvergröt, eftersom att slänga ihop havregrynsgröt på morgonen med lite plommon (som hon älskar) är det lättaste i barnmatsdjungeln just nu. Känner du till om det finns några alternativa sätt att få upp järnvärdet i morgongröten? Kan man smula ner något annat järnrikt kanske? Har du några ideer?

    Vänliga hälsningar Victoria

    1. Hej Victoria! Tack för din kommentar! Jag blir alltid lika glad för varje person som hittat till bloggen och får inspiration eller stöd i att laga mat själv till mindre barn, det är ju just det jag ville inspirera till när jag skapade den 😊
      Vilken intressant fråga du ställer om alternativ till paltbröd! För mig blev det den enklaste vägen till att järnberika gröten, så jag har inte behövt leta runt efter andra källor.
      Dessvärre har jag inte några bra direkta tips på ersättning som inte gjorts på gris och som kan användas enkelt i gröten… Det är ju enklast att komma upp i högre nivåer genom just blod, lever eller kött från gris, nöt eller lamm – men att ha i kött/lever i gröten känns inte direkt realistiskt… Mitt tips blir alltså följande:
      1. Börja introducera flera smakportioner som innehåller järnkällor (läs på om det hos Livsmedelsverket t ex), och då i kombination med C-vitamin som hjälper kroppen ta upp järnet!
      2. Kontakta en barndietist! Jag tänker att de både kan näringsinnehåll i olika livsmedel anpassat till vissa dieter, plus att de också har koll på just småbarns behov.

      Ledsen att jag inte har några bra lösningar att föreslå direkt, men hoppas du hittar fram till bra alternativ!

Close
Your custom text © Copyright 2022. All rights reserved.
Close