Hemgjort nyttigt godis – M&M’s!

93
Naturligt godis!
M&M’s utan tillsatt socker – hemgjort nyttigt godis!

Lovas 4-årskalas är i antågande, och även om hon har blivit lovad att få köpa “vanligt godis” till det, så vill jag göra ett försök att blanda upp sockergodiset med lite hälsosammare “godis”. Om inte annat så för min egen skull, för jag är ju själv en godisråtta men vill gärna undvika tillsatt socker i den mån det går. 🙂 De här är ett jättebra substitut – mjuka och lite salta godbitar som man kan äta och bjuda med gott samvete!

Jordnötssmör är för övrigt en av mina nya favoritingredienser, bland annat till min senaste hang-up: hemgjord glass på fryst banan, jordnötssmör, honung och lime, grymt gott!!

Nu fick jag ytterligare ett användningsområde för jordnötssmöret till de här små “M&M’sen”. De innehåller inget socker förutom det som chokladen i överdraget innehåller, så vill man utesluta socker helt kan man göra varianten utan överdrag men med raw cocoa nibs inuti istället. En liten treat som funkar lika bra till fikat som till en liten energiboost inför träningen – gott om goda fetter och näringsämnen från jordnötter, mandlar, dadlar och havregryn! 🙂

De här kan serveras till barn från 1 års ålder om inga nötallergier föreligger.

ingredienser hemgjorda MMs

Hemgjort nyttigt godis – M&M’s (ca 60 st)

  • 1/2 dl ekologiska havregryn
  • 3-4 ekologiska dadlar*
  • 1 dl ekologisk sötmandel
  • 1 dl rostade och saltade jordnötter
  • 1 dl ekologiskt saltat jordnötssmör
  • 1/2-1 msk ekologisk kallpressad kokosolja**
  • ev 2 msk ekologiska raw cocoa nibs
  • 75 g choklad av god kvalitet, 70% (eller den procenthalt du föredrar)
  • havssalt

Jordnötsbollar

Börja med att mixa havregryn och dadlar i en matberedare.

*Antalet dadlar bestämmer du själv beroende på hur sött du vill ha godiset. Det påverkar också konsistensen, men det justerar du senare.

När havregryn och dadlar är finfördelade häller du över dem i en liten skål. Mixa därefter mandlar och jordnötter till ett fint “nötmjöl” – några små “chunks” är dock okej.

Tillsätt sedan jordnötssmör och mixa slätt och tillsätt sist gryn- och dadelmixen.

Beroende på hur “blöta” dadlarna är och vilken konsistens jordnötssmöret har så blir smeten lite olika fast så här får du justera lite själv. Slutresultatet av smeten ska gå att rulla med händerna till små bollar – sikta på ungefär chokladbollskonsistens på smeten.

**Är det för torrt, tillsätt kokosolja (börja med mindre mängden), är det för blött så tillsätt lite mer havregryn.

Vill du göra helt sockerfritt godis men ändå ha chokladsmak – tillsätt ett par matskedar raw coca nibs i smeten. Rulla små bollar med händerna, ca 3/4 tesked smet per boll. Förvara i frysen och ta fram någon minut före servering.

Chokladöverdragna jordnötsbollar

Vill du som jag ha chokladöverdragna godisar, gör så här:

Rulla små bollar av smeten med händerna, ca 3/4 tesked smet per boll. Ställ in i kylen ca en kvart.

Under tiden smälter du chokladen, antingen över vattenbad eller i micron. Ta sedan ut bollarna ur kylen och doppa dem försiktigt i chokladen. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och smula över flingsalt och ställ sedan in direkt i kylen eller frysen så att de stelnar.

Förvara i frysen och ta fram vartefter de ska ätas, så länge de överlever godissugna familjemedlemmar 😉

Join the Conversation

  1. Ser jättegott ut!
    Om man använder osaltat jordnötssmör och skippar choklad utanpå, tror du att det kan passa en bebis som är lite yngre än 1 år (strax över 10 månader)?

    1. Hej Sanna! Ja såvida det inte finns jordnötsallergi i familjen så ska det gå bra! Dock skulle jag hålla koll på tuggandet lite extra eftersom jordnötssmör ganska lätt kan klibba fast i gommen. 🙂 mvh Marie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Close
Your custom text © Copyright 2021. All rights reserved.
Close